Alla inlägg den 2 maj 2012

Av Patricia - 2 maj 2012 14:58

Det är som det är med mig och bloggandet.. Jag verkar liksom tappa bort mig i det hela tiden, och glömmer uppdatera tills nån av barnen börjar undra vad sjutton jag har en blogg för...

Har ingen vettig förklaring, bara den att jag inte riktigt lyckas ta mig tiden att skriva nåt. :/


Det verkar som att våren äntligen är här nu. Det liksom känns i hela kroppen på nåt sätt.. 

Man blir gladare, får mer energi och har lust att göra saker på ett annat sätt. :)


Nu har vi i alla fall fått vårat nya golv.. Det blev jättefint!


(på bilden är inte allt färdigt, så den gamla korkmattan syns...)


Ja, sen så har det väl kanske inte hänt så vansinnigt mycket utöver det vanliga...

Jag har bakat lite nytt förstås! ;) Brownies och Nutellacookies, som var suuupergoda! ;P

Lägger in receptet här så ni kan baka dem också! ;)



Pecanbrownies med dumlekola;



300g Pecannötter

350g mörk choklad (gärna 70%)

3,5 dl strösocker

4 ägg

1 tsk vaniljextrakt

3 dl vetemjöl

0,5 tsk salt

350 - 400g Dumlekola

1 dl hårdvispad grädde


Gör så här;

Börja med att smöra ett bakplåtspapper ordentligt och lägg i en bakform ca 20x30 cm.

Finhacka chokladen.

Smält smör, tillsätt den finhackade chokladen. Rör tills det smält.

Blanda socker, ägg och vanilj och vispa för hand i ca 2 min. Blanda med chokladen och tillsätt mjöl och salt. Vispa ihop allt till en jämn smet.

Häll upp hälften av smeten i bakformen. 

Grädda ca 20 min. Ta ut formen och låt svalna medans du gör kolasmeten.

Hacka dumlekolorna i små bitar. Smält dem tillsammans med grädden.

Rör ner hälften av nötterna i kolasmeten och bred ut över kakan.

Häll på resten av chokladsmeten ovanpå kolan och strö över den kvarvarande hälften av nötterna. Grädda i ytterligare 15 - 20 min. (om smeten hårdnat så den är svår att breda ut, tillsätt en matsked vatten åt gången tills den är lite lättare att breda ut. Tänk på att ta lite åt gången så du får ut den över hela kakan utan att dra kolalagret åt sidan med smeten..) Låt kakan svalna och skär i bitar.


Hoppas det smakar!


Nu ska jag göra annat igen.. Ses! ;)


   

Nutellacookies:


100g rumsvarmt, mjukt smör

100g Nutella (1,25dl)

0,5 dl strösocker

0,5 dl farinsocker

1 ägg

1 tsk vaniljsocker

3,5 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

(ev. nonstop, m&m's, nötter eller liknande..)


Gör så här: Vispa allt utom mjöl, bikarbonat, bakpulver och salt. Blanda dem i en egen skål och vispa sedan ihop allt genom att hälla i lite i taget av mjölblandningen. (om man vill ha godis eller liknande i kakorna, blandar man i dem utan att vispa innan man sätter in bunken i kylen!) Ställ bunken i kylskåp i ca 30 min. Rulla bollar (ca 3 cm i diameter..) och lägg med ca 5 cm mellanrum på bakplåtspapper på plåten. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Ta ut plåten och låt svalna någon minut. Flytta sedan kakorna och låt dem kallna på galler. Bred på nutella på botten av hälften av kakorna och sätt ihop dem två och två. Förvara kakorna i lufttät burk i kyl eller frys.
















Ovido - Quiz & Flashcards